کلاهبرداری در پوشش مشاوره کنکور و سوءاستفاده از اعتماد خانوادهها و تهدید آینده تحصیلی دانشآموزان شهرستان ملکان / دانش آموزان فریب تبلیغات دروغین برخی آموزشگاهها را نخورند
امروزه مشاوره تحصیلی نقشی اساسی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند و بسیاری از خانوادهها به دنبال کمک گرفتن از مشاوران و مؤسسات آموزشی هستند تا فرزندانشان بهترین راه را برای آینده تحصیلی و موفقیت در کنکور طی کنند. اما در این میان، معضلهای نگران کننده به نام مشاورههای تجاری و غیر اصولی رواج پیدا کرده اند که وجود باعث آسیب رسیدن به دانش آموزان بوده و سود بردن مشاوران و مؤسسات مربوطه شده است.
یکی از روشهایی که مشاوران ذکر شده در بالا از آن استفاده میکنند، توصیه به ترک مدرسه است. آنها به دانشآموزان اینگونه القا میکنند که برای موفقیت در کنکور نیاز به درسهای مدرسه ندارند. در عوض، این مشاوران به جای مدرسه، آموزشگاههای خود را پیشنهاد میدهند، با این ادعا که اساتید آنها بهترین و برجستهترین هستند و دانشآموز در هیچ محیطی نمیتواند چنین کیفیتی را دریافت کند. اما حقیقت این است که کنار گذاشتن مدرسه یعنی فاصله گرفتن از برنامه آموزشی کشور و از دست دادن آمادگی برای امتحانات نهایی. اما باید پرسید که دانشآموزی که برخی از دروس را در مدرسه نخواند، چگونه میتواند در امتحانات نهایی نمره نهایی خوبی بگیرد؟ نمرات امتحانات نهایی تأثیر مستقیم بر معدل و شانس قبولی دانشآموز دارد.
از دیگر روشهای نادرست این مشاوران، حذف برخی دروس از برنامه مطالعاتی دانشآموزان است. به دانشآموزان گفته میشود که برخی از درسها کم اهمیت هستند و میتوان آنها را نادیده گرفت. این استراتژی نه تنها اشتباه است، بلکه به دانش آموزان آسیبهای جبرانناپذیری میزند. دانشآموزانی که این توصیهها را میپذیرند، در امتحانات نهایی دچار مشکل میشوند و ممکن است نمرات پایینی بگیرند که مستقیماً بر شانس قبولی آنها در دانشگاه تأثیر خواهد داشت. علاوه بر این، حذف دروس از برنامه، از نظر روحی نیز میتواند دانشآموز را تحت فشار قرار دهد. چرا که در امتحان یا کنکور، وقتی با سوالاتی مواجه میشود که جوابش را نمیداند، احساس ناکامی بیشتر خواهد کرد و استرس ناشی از این احساس توانایی ذهنی او برای جوب دادن به سوالات را کم خواهد نمود.
از طرف دیگر بسیاری از این مشاوران به صورت ماهیانه مبالغی را از خانوادهها دریافت میکنند که در برخی موارد بسیار بالاتر از حد معمول است. خانوادهها، به امید موفقیت فرزندانشان حاضر به پرداخت این مبالغ هستند و معمولاً پس از گذشت چند ماه متوجه میشوند که تاثیری در وضعیت آموزشی فرزندشان حاصل نشده است اما مشاوران با روشهایی دوباره آنها را به ادامه این روند قانع میسازمد.
نکنه دیگری که یک نوع طنز تلخ را در خود جای میدهد این است که پس از اعلام نتایج کنکور، شاهد تبلیغات گسترده مؤسسات آموزشی و مشاوران هستیم. هر مؤسسه و مشاوری سعی میکند موفقیت تعدادی از دانشآموزان قبول شده در دانشگاهها را به عنوان نتیجه فعالیتهای خود معرفی کند. با این حال، هیچکدام از این مؤسسات و مشاوران شکست دانشآموزانی که با برنامههای غلط آنها کار کردهاند را نمیپذیرند. این در حالی است که بسیاری از دانشآموزان با اعتماد به این مشاوران و صرف یک سال هزینه و زمان، نه تنها به نتیجه مطلوب نرسیدهاند، بلکه روحیه و اعتماد به نفس خود را نیز از دست دادهاند.
از مهمترین مسائلی که در این میان نباید فراموش شود، سوءاستفاده برخی مشاوران از اعتماد خانوادهها و دانشآموزان است. خانوادهها حاضرند همیشه برای موفقیت فرزندشان فداکاری مالی انجام دهند و بسیاری از این مشاوران و مؤسسات به خوبی از این اعتماد و نگرانی خانوادهها مطلع هستند و از آن برای پر کردن جیبهای خود استفاده میکنند. در چنین شرایطی، رفتار این مشاوران چیزی جز بیانصافی و دوری از اخلاق انسانی نیست.
برای مقابله با این کلاهبرداریها و حفاظت از آینده دانشآموزان، باید نهادهای نظارتی، مانند آموزش و پرورش و سایر سازمانهای مرتبط، نظارت دقیقتر و بیشتر بر عملکرد مشاوران و مؤسسات آموزشی داشته باشند. مشاوره تحصیلی باید بر اساس اصول علمی، واقع گرایانه و مناسب با نیازهای دانشآموزی باشد، نه ابزاری برای کسب درآمد از اطلاعات والدین.
همچنین خانوادهها باید پیش از انتخاب مشاور یا مؤسسه آموزشی، به تحقیق و بررسی دقیق بپردازند و تنها به تبلیغات و ادعاهای ظاهری این مؤسسات اکتفا نکنند. مشاور درست میتواند نقش بسزایی در موفقیت تحصیلی و دانشآموزان آینده داشته باشد، اما انتخاب نادرست آنها را از این هدف دور خواهد کرد.