istockphoto 1704220373 170667a

سوء استفاده از رسانه و ابزار آزادی بیان بر علیه دیگران، کاری غیر اخلاقی است/ ترور شخصیت، توسط افرادی استفاده میشود که نمیتوانند با استدلال و اصول عقلی عقاید خود را ترویج کنند/ عده ای با استفاده از روشهای غیراخلاقی، فضای رسانه ای و مجازی شهرستان ملکان را مسموم میکنند

ابتدا باید با تعریفِ ابزار و سفسطه ای که از آن با نام ترور شخصیت یاد میشود آشنا شویم تا بتوانیم کسانیکه از این سفسطه بسیار رایج استفاده میکنند را بشناسیم. متاسفانه ترور شخصیتی در جامعه همواره توسط افراد و گروههای مختلف مورد استفاده گسترده قرار میگیرد و به عنوان یکی از راههای غیراخلاقی برای بدنام کردن افراد و رقیبان در حوزه های مختلف، شناخته میشود.

 ترور شخصيت رفتاری است که افراد در رابطه با يك فرد برتر از خود اعمال می كنند و سعی میکنند با اين حربه غیراخلاقی، اعتماد به نفس فردِ قربانی را به شدت پايين آورند. ترور شخصيت شامل انواع حمله های احتمالی در قالب اعمال خشونت آميز غيركلامی، توهين های گفتاری، شايعه ها، تبليغ های كمپينی، اعلاميه، ساخت كـارتون و انتشار پیام در شبکه های اجتماعی بر عليـه شخص هدف است.

افرادی که از روش ترور شخصیت استفاده میکنند داری ویژگیهایی شخصیتی خاصی هستند. كمبود اعتماد به نفس، نياز به اعمال قدرت برای جبران حقارت ها و عقده های درونـی، كمبـود دانش و تخصص، احساس كمبود توسط فرد در مورد خصوصيت هایی مانند ظاهر، هوش و استعداد از ويژگی های افراد تروركننـده است. از ويژگی های ديگر اين افراد می توان به ضعف معنويت، ضـعف اخلاقی، منفعت طلبی، جاه طلبی، حسادت و عدم عزت نفس اشـاره كـرد.

ما باید همواره و در هر شرایطی سعی کنیم ادب و اخلاق را در رفتار و گفتار خود رعایت کنیم. رعایت این مسئله از طرف خبرنگاران، فعالین رسانه ای و فعالین فضای مجازی و بطور کلی کسانی که دارای تریبون و مخاطب عمومی هستند دارای اهمیت بیشتری میباشد. اگر انتقاد و نقدی بر عملکرد کسی داریم این نقد را باید با ادبیاتی شایسته منعکس کنیم و با رکیک گویی و استفاده از القاب زشت، شان و ارزش آزادی بیان را خدشه دار نکنیم.

متاسفانه برخی افراد که در فضای مجازی شهرستان ملکان فعالیت دارند، از آزادی بیان موجود در پیام رسان تلگرام سوء استفاده کرده و به شکل وسیع از ابزار غیراخلاقی ترور شخصیت بر علیه مخالفان خود استفاده میکنند و با این وجود دم از تلاش برای حاکم شدن حکومت قانون و رساندن جامعه به شاهراه آزادی نیز میزنند. باید بدانیم که زیباترین و مثبت ترین چیزها اگر با استفاده از راههای نامناسب و منفی به دست بیایند ارزش خود را از دست خواهند داد.

یک رسانه برای اینکه بتواند همواره خودش را در جریانات مختلف مطرح نگه دارد باید با تلاش و پشتکار به محتوا سازی مثبت و انعکاس و تحلیل اتفاقات و واقعیات جامعه بپردازد تا بواسطه اعتمادی که مخاطبانش به این رسانه میکنند دارای قدرت تاثیرگذاری پایدار روی تصمیمات مردم و مسئولین گردد. با پا گذاشتن روی اصول اخلاقی و سرمایه گذاری روی احساسات مخاطبین شاید بتوان در کوتاه مدت خود را مطرح کرد ولی زمانی که احساسات مخاطبان و گروه هدف ته نشین و عقلانیت و منطق جای آنها را گرفتند، مرجعیت افراد و رسانه هایی که از ترور شخصیت استفاده کرده اند نیز از بین خواهد رفت.

گردآوری، تالیف و تنظیم: نصرت اله ناصری

منبع: برای تعریف ترور شخصیت از مطالب سایت حقوق نیوز استفاده شده است.

منابع مورد استفاده توسط حقوق نیوز برای تعریف ترور شخصیت:

۱- ارائه الگوی ترور شخصیت در سازمان (نمونه پژوهشی: سازمان های دولتی شهرستان خرم آباد – سعید اکبریانی و دیگران – مدیریت دولتی – شماره 4 – 1398

۲- ترور شخصیت – سید وامق رسولی – فن آوری سیمان – شماره 87 – 1394

۳- مدیران و پدیده ترور شخصیت در سازمان ها – دکتر محمود ساعتچی – تدبیر – شماره 16 –

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *