istockphoto 1353772399 612x612 1

ارائه مطالب بدون سند و مدرک، شیوه ای برای جلوگیری از استقلال فکری افراد است / سخنان برخی رسانه ها، سخنرانان و شخصیتهای داخلی عاملی برای نهادینه کردن پذیرش کورکورانه مطالب جعلی در جامعه ایران بوده است

پذیرش و قبول کردن هر مطلبی که میخوانیم و میشنویم، بدون تحقیق و یا به صرف اعتمادی که به گوینده و نویسنده آن مطلب داریم، کار عاقلانه ای نیست و شخصی که دارای بلوغ فکری و ذهنی باشد باید در درستی هر نوع خبر و مطلبی شک کند. به قول معروف؛ «ایمان در انسان باید بعد از شک حاصل گردد تا ماندگار و اثرگذار شود» و پذیرش کورکورانه در شأن هیچ انسان خردمندی نیست.

این روزها و با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و تاثیر مثبت و منفی آنها در ایجاد جنبش های مختلف، جامعه ایران و به تبع آن شهرستان ملکان ما هم بواسطه رسانه های مختلف، بطور مستمر با اخبار و مطالب گوناگون مورد هدف قرار میگیرد و در این آشفته بازار میزان اخبار و مطالب دروغ و بی سند بسیار بیشتر از مطالب صحیح و سنددار میباشد. اما چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که درصد بسیار زیادی از مخاطبین این رسانه ها، صحت مطالب منتشر شده را بدون تحقیق و بررسی می پذیرند.

بیشتر مسئولین کشور از خبرنگاران وابسته به نهادهای امنیتی گرفته تا فرمانداران و وزیران،در مواجهه با این مشکل، مسئله را لوث کرده و با فرار رو به جلو ریشه مشکل را در نبود سواد رسانه ای در بین مردم معرفی میکنند. ولی باید پذیرفت که سواد رسانه ای چیزی فطری و مادرزادی نمیباشد و کسب آن به آموزش صحیح و اصولی نیاز دارد ولی متاسفانه در جامعه ما در اکثر موارد، پذیرش کور و بدون تحقیق به افراد آموزش داده میشود و خبری از ارج نهادن به پرسشگری و چرا گفتن، نیست.

وقتی که مثلاً به یک سخنران در صدا و سیما یا در محافل عمومی تریبون داده میشود و این شخص بدون نگرانی از پیامد حرفهایی که به زبان می آورد، هزاران سخن و مطلب دروغ و بدون سند صحیح و تایید شده را به مخاطبین ارائه میدهد و این مسئله در طول چندین دهه ادامه پیدا میکند، و از طرفی شرایط لازم برای نقد و ایرادگیری علمی و اصولی از این سخنان هم فراهم نمیشود، نمیتوان انتظار داشت که در چنین جامعه ای مردم در مقابل پذیرش اخبار دروغ و جعلی مقاومت نشان دهند و متاسفانه نقطه ای که رسانه های خارجی برای ضربه زدن به سیستم حاکم در ایران انتخاب کرده اند همین نهادینه نشدن پرسشگری و پذیرش فوری مطالب در جامعه ایران می‌باشد.

باید پرسشگری و انتقاد صحیح به مردم ایران آموزش داده شود و تنها راه مقابله با اخبار جعلی و کذب نیز همین می‌باشد.

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *