istockphoto 1022128022 612x612 1

تحقیقات محلی در آزمون های استخدامی در بسیاری موارد به بدخواهی و خصومت های شخصی و‌ گروهی آلوده میشود / ارائه اطلاعات غلط و کذب باعث نابودی آینده یک جوان و بی اعتمادی به کل نظام میگردد

طی روزهای گذشته ، گزارش‌هایی نگران‌کننده به پایگاه خبری مبارک‌شهرنیوز ارسال شده است که حاکی از رد صلاحیت یکی از داوطلبانی است که با نمرات برتر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده بودند ولی به دلیل اطلاعات نادرستی که در طی تحقیقات محلی در مورد او به گزینش اداره آموزش و پرورش ملکان ارائه شده این داوطلب با درج کد « ۱۹» که مربوط به صلاحیت های عمومی میباشد رد صلاحیت شده است. به نظر می‌رسد عده‌ای وجدان و اخلاق را زیر پا گذاشته و بخاطر خصومت های شخصی با ارائه گزارش‌های نادرست، سرنوشت جوانان تحصیل کرده و شایسته را نابود میکنند.

نهادهای نظارتی و امنیتی باید توجه داشته باشند که وجود چنین رویه‌های اشتباهی در فرایند استخدام افراد، علاوه بر آسیب‌های جدی به آینده شغلی و زندگی فردی داوطلبان، پیامدها و تاثیرات مخربی نیر در سطح اجتماعی و ملی  به دنبال خواهد داشت.

رد صلاحیت داوطلبانی که موفق به کسب نمرات شده و از نظر علمی و تخصصی شایسته ورود به عرصه آموزش هستند، باعث می‌شود به جای افراد نخبه و مستعد، افرادی در سیستم آموزش و پرورش جایگزین شوند که صلاحیت علمی لازم را دارا نمیباشند. این امر، تأثیر مستقیم بر کیفیت آموزش و تربیت نسل آینده خواهد داشت و کشور را از داشتن معلمان کارآمد و خلاق محروم خواهد کرد.

گزینش غیراصولی و ناعادلانه و خارج کردن افراد شایسته به بهانه های بی پایه و اساس از چرخه استخدام، اعتماد عمومی به نهادهای دولتی به‌ویژه در بخش آموزش و پرورش را به شدت تضعیف می‌کند. در واقع زمانی‌ که داوطلبان شایسته به دلایل بی پایه و بر اساس اطلاعات نادرست از چرخه های جذب کنار گذاشته می‌شوند، این احساس در جامعه شکل می‌گیرد که معیارهای عدالت و شایستگی در گزینش‌ها رعایت نمی‌شود. در نتیجه، مردم نسبت به سازوکارهای دولتی بدبین می‌شوند و سرمایه اجتماعی که بر پایه اعتماد به سیستم‌ها استوار است، کاهش می‌یابد.

رد صلاحیت ناعادلانه داوطلبان، به معنای تضیبع حقوق آنان است. این افراد بهترین سالهای عمر خود را به تحصیل، تحقیق و کسب مهارت‌های لازم برای خدمت به جامعه اختصاص داده‌اند، و رد صلاحیت می‌تواند به طور مستقیم به سرنوشت آنها لطمه وارد کند. بی اعتمادی به نظام،  احساس سرخوردگی و بی انگیزگی از پیامدهای اصلی این روند است که می‌تواند آینده حرفه‌ای و حتی روانی این افراد را تحت تأثیر مستقیم خود قرار دهد.

زمانی که شفافیت و عدالت در روندهای گزینش رعایت نمی‌شود، افراد مستعد به این نتیجه می‌رسند که تلاش و تحصیل آن‌ها در نهایت بی‌ثمر خواهد بود. این امر می‌تواند باعث کاهش انگیزه و اشتیاق برای ورود به مشاغل مهم مانند آموزش و پرورش گردد. چنین بی‌اعتمادی در بلندمدت به کاهش کیفیت نیروی انسانی در بخش‌های حساس جامعه می‌انجامد.

رد صلاحیتهای غیر حرفه ای و غیرمنطقی نارضایتی اجتماعی را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث بروز اعتراضات و انتقادات نسبت به عملکرد نهادهای نظارتی و اجرایی شود. این نارضایتی‌ها در دراز مدت می‌توانند باعث تشدید اختلافات و بحران‌های اجتماعی شوند.

با توجه موارد ذکر شده در بالا، ورود نهادهای نظارتی و امنیتی به موضوع رد صلاحیت‌های ناعادلانه، امری ضروری میباشد. از #زهرا_خدادادی، نماینده محترم مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، و سایر نمایندگان و نهادهای نظارتی انتظار می‌رود که به سرعت به این موضوع ورود کنند و با بررسی دقیق و عادلانه، شفافیت و عدالت را در فرآیندهای گزینش حاکم کنند. همچنین وظیفه ذاتی همه نهادهای امنیتی است که با اقداماتی که نتیجه آن تضعیف وضعیت نظام میباشد مقابله موثر داشته باشند.

در نهایت یادآوری میکنیم که بازی با سرنوشت جوانان این کشور که تمام تلاش خود را برای تحصیل و کسب علم به کار گرفته اند اقدامی شرم آور و دور از مردانگی و انسانیت میباشد. پس به همه کسانیکه از آنها در مورد داوطلبین استخدام تحقیق میشود توصیه میکنیم اخلاق و وجدان را مدنظر قرار دهند و اطلاعات غیرواقعی و نادرست ارائه ندهند.

همچنین لازم است داوطلبانی که بصورت ناعادلانه توسط هسته های گزینش رد صلاحیت شده اند به شکل جدی پیگیر گرفتن حق خود باشند و روندها و مسیرهای قانونی پیش‌بینی شده برای اعتراض را بطور کامل و دقیق طی نمایند. این عزیزان توجه داشته باشند که اکثر رد صلاحیت هایی که دلیل آن مشکلات اعتقادی و سیاسی داوطلب باشند در دیوان عدالت اداری نقض میشوند پس ناامید نباشید و تا آخرین لحظه در پیگیری حقوق خود پایداری و ثبات داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *