IMG 20231211 103104 832

متاسفانه کشاورزی مبارک شهر در سالهای گذشته از طرف مسئولین ذیربط مورد بی مهری واقع شده و آسیب های زیادی به آن وارد آمده است و اگر برنامه ریزی دقیقی برای اصلاح ساختار معیوب فعلی صورت نگیرد در سالهای آینده عملا شاهد نابودی کامل کشاورزی در مبارک شهر و از دست رفتن منبع درآمد کشاورزان خواهیم بود.

در سالهای گذشته مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ملکان اقدامی برای جایگزین کردن سیستم آبیاری سنتی مبارک شهر با روشهای نوین انجام نداده اند و از طرفی هم تلاش خاصی برای تغییر الگوی کشت و تشویق کشاورزان برای حرکت به سمت کشت محصولات با نیاز آبی کم صورت نگرفته است.

سیستم آبیاری مبارک شهر دارای نواقص پرشماری میباشد و به هیچ عنوان اصولی و کارآمد نیست و علاوه بر اینکه عامل هدر رفت آب هست باعث تقسیم نادعادلانه آب بین اراضی کشاورزی نیز میشود. این سیستم معیوب باید حتما با یک سیستم نوین و علمی جایگزین گردد و اگر مسئولین نسبت به این مسئله بی توجهی نمایند با توجه به کمبود بارشهای آسمانی و کم شدن سهمیه آب کشاورزی شهرستان ملکان از سدهای بالا دست، مشکلات زیادی گریبان گیر کشاورزان مبارک شهر خواهد شد.

مسئولین مربوطه باید با فراهم کردن امکانات و همچنین ارائه مشوّق های مختلف، کشاورزان مبارک شهر را نسبت به کشت گلخانه ای ترغیب نمایند چرا که کشت گلخانه ای از هر نظر دارای صرفه اقتصادی بوده و میتواند به حل بسیاری از مشکلات کشاورزان کمک نماید. جهاد کشاورزی ملکان میبایست با انجام مطالعات علمی و تایید شده، محصولات کشاورزی سازگار با خاک زمینهای کشاورزی مبارک شهر را شناسایی و کشاورزان را نسبت به کاشت این محصولات ترغیب و آنها را از کاشت محصولات ناسازگار و همچنین محصولاتی که مصرف آب بالاتری دارند منصرف نماید.

مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ملکان باید به همه مناطق شهرستان به یک اندازه اهمیت دهند تا این مناطق پا به پای هم به سمت یک سیستم کشاورزی نوین حرکت نمایند نه اینکه مناطق بالادستی هر روز از امکانات بهتر و پیشرفته تری بهره مند شوند و مناطق پایین دستی از کوچکترین امکانات نیز بی بهره بمانند.

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *