Picsart 23 12 12 11 18 33 943

وظایف اصلی نماینده شهرستان ملکان در مجلس بر طبق اصول قانون اساسی چیست؟/ نماینده مجلس در کدام حیطه ها و امور نباید دخالت کند؟

  نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم و اساسی دارد؛ وظیفه اول نماینده، قانونگذاری و دومین وظیفه ایشان نظارت میباشد. کار قانونگذاری در مجلس انجام میشود ولی نقش نظارتی علاوه بر مجلس میتواند در حوزه انتخابی نماینده نیز اعمال شود.

  مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات و کاستی ها را به گوش مراجع بالاتر برساند و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشد.
نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و از حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. اما همه باید بدانند که وظیفه نماینده به هیچ عنوان دخالت در امور اجرایی نیست و قانون اساسی چنین حقی به او نداده است.

  چه چیزهایی جزء وظایف نماینده مجلس نیستند؟

  اگر یک نماینده امور ذکر شده در پایین را انجام دهد مرتکب بی قانونی شده و مردم، رسانه ها و نهادهای نظارتی باید به او تذکر دهند؛

وظیفه‌ نماینده‌ دخالت‌ در‌ اجرا‌ نیست

بسیاری از مردم و گاه خود نماینده ها امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانند در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه میباشد. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارائه خدماتی از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است و به هیچ عنوان جزء وظایفات و اختیارات نماینده نمیباشد.

نماینده‌ واسطه‌ مردم‌ و‌ دستگاه‌های‌ اجرایی‌ نیست

نماینده ای که واسطه مردم و دستگاه اجرایی شود به جای انجام وظیفۀ تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن، خود وسیلۀ دور زدن قانون و عدم اجرای آن می شود. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که می تواند با روش های غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گسترده تر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاری ها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر، نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب می کند.

نماینده‌ شفاعت کننده‌ نیست

نماینده نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کند که اگر به عنوان مثال درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازد. به عبارت دیگر، نمایندگان نباید خود را در حد واسطه بین بانک ها، نهادها و ارگان ها و مردم تنزل دهند، نباید تنها مسیر اجابت درخواست های قانونی و غیرقانونی، شفاعت نماینده باشد.

نماینده‌ حق‌ دخالت‌ مستقیم‌ در‌ عزل‌ و انتصابات‌ را‌ ندارد

نماینده حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات را ندارد مگر اینکه از وی استعلام کنند و ایشان فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کند اما نباید تاکید کند یا تحمیل کند. شاید تصور و نیت برخی نمایندگان، کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی می شود که نماینده نتواند مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهد و عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه نماینده آسیب بزند.

 مطلب بالا تلخیص و برداشتی آزاد از متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مطالب خبرگزاری برنا میباشد.

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *