businessman holding earth globe globalization concept

باید به استفاده از مدیران بومی برای نهادها و ادارات شهرستان ملکان توجه بیشتری شود / شناخت مدیر بومی از منطقه بیشتر و تاثیر پذیری منفی او از القائات اطرافیان کمتر است/ معاونین سیاسی و عمرانی فرماندار ملکان از افراد بومی انتخاب شوند

این نکته بسیار قابل توجه میباشد که مدیران بومی به دلیل آشنایی عمیق با محل خدمتشان، دارا بودن دلسوزی و تعصب مثبت برای پیشرفت منطقه و همچنین داشتن زمان بیشتر برای حضور در  شهر محل مسئولیتشان به دلیل سکونت در آنجا، گزینه های بسیار بهتری برای تصدی پستهای مدیریتی در شهرستان میباشند. یک مدیر بومی با مشکلات و کمبودهای شهر خود آشنایی داشته و همچنین نقاط قوت و ظرفیت های بالقوه منطقه را بسیار بهتر از مدیران غیربومی میشناسد بنابراین این موضوع یک امتیاز بزرگ محسوب میشود و نباید به خاطر گرایش های جناحی و سیاسی یا خصومت های شخصی، مفید بودن استفاده از مدیران بومی فراموش گردد.

از دهه های گذشته به دلایلی که ذکر آنها خارج از موضوع این نوشته میباشد، در انتخاب مدیران ادارات و نهادهای حساس شهرستان ملکان، به افراد بومی بی مهری شده و ترجیح و اولویت این بوده است که تا حد امکان از افراد غیر بومی استفاده گردد. اگر از همه معایب چنین رویکردی چشم پوشی کنیم نمیتوانیم تاثیری که این اتفاق ناخوشایند بر روی اعتماد به نفس و عزت جمعی مردم شهرستان ملکان میگذارد را به کنار بگذاریم. تعداد افراد توانمند و دارای علم و استعداد لازم برای نشستن در جایگاه های بالای مدیریتی در شهرستان ملکان به هیچ عنوان کمتر از شهرستانهای اطراف نیست و باید به این افراد و توانمندی های آنها بهاء داده شود.

از نهادهای اجرایی و تاثیرگذار شهرستان که در حال حاضر مدیریت آن به افراد غیر بومی سپرده شده است میتوان به فرمانداری اشاره نمود. فرماندار ملکان، معاون سیاسی – امنیتی و معاون عمرانی ایشان غیر بومی هستند و این مسئله فارغ از توانایی ها و ویژگیهای مثبتی که در هر سه شخص مذکور وجود دارد بدون تردید برای مردم ملکان از نظر روانشناسی، بار روانی بسیار منفی ایجاد میکند و اگر  نگاه و بینشمان دارای زاویه‌ی غیرتمندانه باشد باید قبول کنیم که چنین چینشی در سلسله مراتب فرمانداری شایسته مردم شهرستان ملکان نمیباشد.

البته نباید چنین برداشتی از مطالب بالا شود که در هر شرایطی باید از مدیران بومی استفاده گردد بلکه منظور این است که بهتر است تعادل و عدالت چاشنی انتصابات مدیریتی قرار گرفته و به افراد متخصص بیشماری که بومی شهرستان هستند نیز فرصت لازم برای نشان دادن توانایی ها و همچنین کسب تجربه های مدیریتی داده شود. عدالت این است که اگر فرماندار غیر بومی است حداقل معاونین ایشان را از افراد بومی شهرستان انتخاب کنند.

فراهم کردن فرصت برای ترقی افراد بومی و کمک برای رسیدن آنها به پست های بالای مدیریتی یک اتفاق بسیار خوب و مثبت بوده و باید نسبت به آن توجه مضاعفی صورت بگیرد البته این به معنای این نیست که مدیران بومی در حوزه مسئولیت خود بدون ضعف خواهند بود ولی ما همواره باید از انتخاب مدیران بومی حمایت کنیم تا از این طریق به مرور زمان مدیران شایسته تربیت شوند و روزی شاهد این باشیم که تمامی روسای نهادها، بانک ها و ادارات شهرستان ملکان از بین افراد بومی انتخاب شوند.

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *