istockphoto 1321965054 612x612 1

خبرنگاران و رسانه ها نیز منافعی دارند که برایشان در اولویت قرار دارند / همه مطالب منتشر شده در فضای مجازی بدون استثناء دارای اهداف خاصی هستند

این روزها در فضای رسانه ای شهرستان ملکان، از طرف بسیاری از اصحاب رسانه و خبرنگاران ادعای مستقل بودن و عدم خط گیری از هیچ گروه یا جریانی، بسیار زیاد مطرح میشود. هیچ خبرنگار و رسانه ای نباید و نه میتواند ادعای مستقل بودن نماید و داشتن چنین ادعایی به تنهایی برای اثبات عدم وجود درک صحیح از کار رسانه ای کافی میباشد.

فعالین رسانه ای و خبرنگاران نیز همانند بقیه انسانها، درست یا غلط دارای باورها و اعتقاداتی هستند و برای اثبات صحیح بودن و تبلیغ این باورهایشان همواره در تلاش هستند. همه ما همواره مجبور به انتخاب بین حق و باطل هستیم.

مردم باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که همه رسانه های شهرستان ملکان بدون هیچ استثنایی به دنبال پیگیری منافع و اهداف از پیش تعیین شده خودشان هستند و اگر مطلبی با منافعشان سازگار نباشد نسبت به انتشار آن اقدام نمیکنند.

برای قضاوت صحیح در مورد یک رسانه و اینکه بدانیم طرفدار حق است یا باطل، باید مطالب منتشر شده در آن از ابتدا تا زمان حاضر را مورد بررسی قرار داد. بسیاری از رسانه هایی که مدیرانشان ثبات شخصیتی و درک صحیحی از انتقاد سازنده و اصولی را ندارند وقتی منافعشان اقتضاء کند انواع تهمت ها را به یک شخص خاص میزنند و در زمانی دیگر  به تمجید اغراق آمیز از همان شخص میپردازند و این یعنی اینکه برای رسیدن به هدف حاضر به هر عملی هستند.

باید یاد بگیریم به مسائل و اتفاقات و بخصوص به جهت گیری های سیاسی رسانه ها و فعالین رسانه ای در فضای مجازی نگاه عمیق تر و تحلیل گرانه تری داشته باشیم و با مشاهده یک مطلب به جای آنکه آن را قبول کنیم سعی نماییم تا انگیزه ها و اهداف نگارنده مطلب را کشف کنیم. باید بینش و سواد رسانه ای داشته باشیم و این امر فقط با خواندن کتابهای مفید و ارزش گذاشتن به مطالعه امکان پذیر خواهد بود.

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *