istockphoto 1477858506 612x612 1تاثیر استفاده نادرست از رسانه‌ها بر مسئولین و جایگاه اجتماعی آنان؛ نقش و مسئولیت رسانه‌های شهرستان ملکان در ارتقای ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی

استفاده رسانه ها از القاب و عناوین زشت و تمسخرآمیز برای خطاب قرار دادن مسئولین و بطور کلی هر انسان دیگری، کاری غیر اخلاقی و دور از جایگاه و شأن یک رسانه میباشد. رسانه‌ها به عنوان نهادهای اجتماعی باید از مسئولیت اجتماعی خود آگاهی داشته و به دنبال انتشار اخبار و مطالبی باشند که از نظر اخلاقی قابل قبول باشد و به پیشرفت جامعه کمک کند. همچنین باید در انتشار مطالب و اخبار به اصول اخلاقی و حرفه‌ای پایبند بوده و از استفاده از الفاظ و عبارات توهین‌آمیز و تمسخرآمیز خودداری گردد.

رسانه ها وظیفه دارند در کنار بیان ضعف ها و انتقاد صحیح، عملکرد مثبت مسئولین را هم مورد توجه قرار دهند چرا که در عصر حاضر رسانه ها به عاملی مهم در پیشرفت پایدار جوامع تبدیل شده اند. اگر به شیوه صحیح و اصولی از رسانه استفاده شود میتوان نگاه ها را روی مشکلات موجود جامعه متمرکز کرده و از این طریق نهادها و ادارات را نسبت به حل سریع تر این مشکلات ترغیب نمایند.

متاسفانه یکی از کانالهای تلگرامی شهرستان ملکان با یک رویه اشتباه، مسئولین دولتی ملکان را با القاب و عناوین نامناسب و زشت مورد خطاب قرار داده و با اینکار هم شان و جایگاه رسانه را پایین می آورد و هم تصویر نادرستی از فرهنگ مردم ملکان به دیگران ارائه میدهد.

هم مدیران رسانه ها و هم مخاطبین آنها باید به این نکته توجه داشته باشند  که رسانه ها به نوعی منعکس کننده اندیشه ها و عقاید و باورهای مخاطبان خود هستند. در واقع میتوان ادعا نمود که چون مخاطب جذب مطالبی که در رسانه منتشر میگردد شده است از این نظر میزان پایبندی یک رسانه به ارزشهای اخلاقی و رعایت ادب میتواند باعث تبلیغ مثبت یا منفی فرهنگ منطقه ای که مخاطبانش ساکن آن هستند، شود. مدیر رسانه نباید بخاطر مسائل و درگیریهای شخصی، اعتبار و جایگاه مخاطبان خود را خدشه دار نماید.

مدیر رسانه باید با آگاهی از تأثیرگذاری رسانه در جامعه، با احترام به شخصیت و مقام مسئولین و بدون استفاده از القاب و عناوین نامناسب، مسائل و نقدها را ارائه دهد. همچنین، تأکید بر عملکرد مثبت مسئولین نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا مردم بتوانند تصویر کاملی از فعالیت‌های آنان داشته و بتوانند عملکرد آنها را به درستی ارزیابی نمایند. از طرفی، استفاده از القاب و عناوین نامناسب برای خطاب قرار دادن مسئولین نه تنها منجر به تخریب شخصیت آنان می‌شود، بلکه ممکن است باعث کاهش اعتبار و ارزش خود رسانه‌ نیز شود.

مطالبی که یک رسانه منتشر می‌کند، می‌تواند به عنوان یک آینه و تصویر از فرهنگ و ارزش‌های جامعه تلقی شود. بنابراین، رسانه‌ها باید در انتخاب مطالب دقت لازم را به خرج دهند. مخاطب نیز باید توجه داشته باشد که رسانه ای که عضوش است منعکس کننده فرهنگ و عقاید او میباشد پس لازم است عکس العمل مناسب نسبت به مطالبی که در این رسانه منتشر میشود را نشان دهد.

🌐 آدرس سایت:
www.mobarakshahrnews.ir

📱پیچ اینستاگرام:
http://instagram.com/mobarakshahr

@mobarakshahr32

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *