istockphoto 178839338 612x612 1

همراهی کردن و ابراز همدردی با دیگران در مواقعی که آنها را دچار اتفاقات ناگوار می بینیم یک سنت و رسم بسیار نیکو، مثبت و ریشه دار در مبارک شهر میباشد و کسی هم نمیتواند در نیت خوب شرکت کنندگان در چنین مراسمهایی شکی به ذهنش راه بدهد. اما در برخی مواقع آسیب ها و ایرادهایی مشاهده میشود که لازم است با ذکر آنها کمک کنیم تا وجدان جمعی جامعه به نامناسب و آزار دهنده بودن آنها پی برده و به مرور این آسیبها رفع گردد. نیت نویسنده از ذکر این ایرادها هم صرفا این میباشد که همه باهم تلاش کنیم تا حد امکان مراسمهایی به دور از آسیب های ناخواسته برگزار کنیم.

در ادامه آسیبها و ایرادات را تیتروار ذکر کرده و در صورت نیاز توضیحات کوتاهی هم در موردشان خواهیم نوشت، باشد که سبب ساز اتفاقات مثبت و نهادینه شدن رفتارهای نیکو گردد.

تجمع در مقابل محل غسل دادن میّت؛

همه ما دیر یا زود با مرگ عزیزانمان مواجه خواهیم شد و طبیعی است که در مواجهه با چنین اتفاقی دچار شوک شویم. خانم ها بخاطر سرشت حساسی که دارند معمولا بیشتر از آقایان در مواجهه با مرگ عزیرانشان، بیقراری میکنند و در چنین مواقعی احتمال افتادن روسری یا چادر از سرشان زیاد میشود پس بهتر است آقایانی که از اقوام نزدیک متوفی نیستند در مقابل محل شست و شوی میّت تجمع نکنند تا باعث معذّب شدن بانوان و خانواده متوفی نگردند. شهرداری هم بهتر است با نصب پرده محل بانوان را از آقایان جدا نماید.

حضور افراد غریبه در محل غسل دادن میّت؛

بهتر است فقط کسانی در محل غسل دادن و شست و شوی متوفی حضور داشته باشند که یا از اقوام درجه یک او هستند یا اینکه متوفی حضور آنها را در وصیت نامه اش خواستار شده است. عضلات بدن انسان بعد از مرگ شل میشوند و احتمال اینکه محتوای روده ها یا معده خالی شود وجود دارد یا شاید هم زخمی در بدن میت وجود داشته باشد که لازم نباشد افراد غریبه از آن اطلاع پیدا کنند پس نباید با حضور خودمان در محل غسل، فارغ از اینکه دارای چه نیتی باشیم باعث ناراحتی خانواده متوفی باشیم. بسیار اتفاق میافتد که شخص غریبه ای که در موقع غسل دادن میّت حضور داشته بعدها با یکی از اعضای خانواده او اختلاف پیدا میکند و برای اینکه او را اذیت کند شروع به ذکر مشاهدات خود در محل غسل دادن میکند.

ابراز نظرات کارشناسانه موقع تدفین میّت؛

زمانی که یکی از اقوام درجه یک متوفی( پدر، عمو، دایی، برادر، شوهر) میخواهد داخل قبر شده و مراسم مرسوم را انجام دهد مشاهده میشود که کسانی میگویند که تو داخل نشو! این نوع فضولی ها صد در صد باعث رنجیده خاطر شدن خانواده متوفی میشود و بهتر است انجامشان ندهیم. یا گفته میشود که سر میت زیادی بالا آمده یا پایین تر مانده کمی خاک زیر سرش بریزید! یا مشاهده میشود که کسی میگوید کمی خاک روی کفن میت ریخته شده اونو پاک کنید. باید بدانیم‌ همه ما بعد از مرگ به خاک تبدیل میشویم پس بهتر است از چنین ریزبینی های ناموجّه و نامناسب که اکثرشان بخاطر ابراز وجود و فضل فروشی بیان میشوند پرهیز کنیم و چنین اموری را به روحانیت حاضر در مراسم تدفین واگذار نماییم مطمئن باشید اگر روحانی محترم متوجه ایراد خاصی گردد برای رفع آن تذکرات لازم را خواهد داد.

اسم بردن از میهمانان توسط مداح؛

برخی شخصیتها مانند نماینده، امام جمعه، فرماندار، فرمانده سپاه و بخشدار هستند که اگر در مجلس ختمی حاضر شدند اسم بردن و تشکر از آنها توسط مداح بدون ایراد است البته اگر اسم آنها هم ذکر نشود بهتر است، ولی اینکه مداح محترم مدام از فلان رئیس و کارمند اداره، فلان شورا و فلان دکتر و مهندس نام میبرد دور از شان یک مجلس ترحیم میباشد. در مجلس ترحیم اولویت اول با قرائت قران است پس به هیچوجه نباید اجازه داده شود چنین مجلسی توسط مداحان به تریبونی برای تبلیغ و نام بردن از اشخاص حقیقی و حقوقی تبدیل گردد. شخصیت همه انسانها در جای خود ارزشمند میباشد و هیچ فرقی بین اشخاصی که برای نثار فاتحه و ابراز همدردی در مجلس ترحیم حاضر میشوند وجود ندارد.

توسط naseri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *